FAQ

Om oss
Vem köper jag biljetter av? Vem köper jag biljetter av?
Vad för slags biljetter kan jag boka genom Ticmate? Vad för slags biljetter kan jag boka genom Ticmate?

Boka med oss
Hur bokar jag mina biljetter? Hur bokar jag mina biljetter?
Vilket namn ska jag uppge vid bokningen? Vilket namn ska jag uppge vid bokningen?
Hur använder jag mina biljetter? Hur använder jag mina biljetter?
Vad gör jag om jag inte har fått mina biljetter? Vad gör jag om jag inte har fått mina biljetter?
Vad ingår i biljettpriset? Vad ingår i biljettpriset?
Finns det rabatter för barn, pensionärer eller studenter? Finns det rabatter för barn, pensionärer eller studenter?
Hur hittar jag mötesplatsen för min rundtur? Hur hittar jag mötesplatsen för min rundtur?
Vad betyder det att min beställning är på förfrågan? Vad betyder det att min beställning är på förfrågan?
Hur bokar jag biljetter till en grupp? Hur bokar jag biljetter till en grupp?
Vad är villkoren för att boka genom Ticmate? Vad är villkoren för att boka genom Ticmate?
Erbjuder ni något avbeställningsskydd? Erbjuder ni något avbeställningsskydd?
Kan jag kontakta Ticmate? Kan jag kontakta Ticmate?

Tips
Hur lång tid i förväg måste jag boka? Hur lång tid i förväg måste jag boka?
Kan jag gå förbi kön till Madame Tussauds? Kan jag gå förbi kön till Madame Tussauds?
Vad är skillnaden mellan Gatwick Express och Gatwick Airport Train? Vad är skillnaden mellan Gatwick Express och Gatwick Airport Train?
När får jag min biljett till Gatwick Express/Gatwick Airport Train/Stansted Express? När får jag min biljett till Gatwick Express/Gatwick Airport Train/Stansted Express?
Är transport till och från studion inkluderat i Harry Potter & Warner Bros. Studios tour? Är transport till och från studion inkluderat i Harry Potter & Warner Bros. Studios tour?
Vilket resekort ska jag välja? Vilket resekort ska jag välja?
Från vilka flygplatser kan jag använda mitt Oyster Card? Från vilka flygplatser kan jag använda mitt Oyster Card?


Vem köper jag biljetter av?

Ticmate är ett svenskt företag, och vårat mål är att bli ett av Europas främsta företag inom försäljning av biljetter till internationella evenemang och rundturer till olika evenemang och platser. Vi tycker att information om de bästa evenemangen och upplevelserna runt om i världen ska vara tillgängliga var du än bokar ifrån – vi pratar svenska, och du betalar i SEK. Vi samarbetar endast med certifierade biljettförsäljare, vanligtvis de allra bästa på varje destination. Här hittar du all information du behöver och mycket bra biljetter till musikaler, sightseeing, fotbollsmatcher, och de hetaste attraktionerna och upplevelserna i världens största städer! Läs mer om oss och vad vi gör på Om Ticmate.
Åter till FAQ


Vad för slags biljetter kan jag boka genom Ticmate?

Vi erbjuder ett brett och noga utvalt utbud av biljetter till några av världens främsta evenemang, attraktioner och rundturer. Från Madame Tussauds och de bästa musikalerna i London och New York, till Eiffeltornet i Paris och helikopterturer över Grand Canyon – boka online hemifrån och låt nedräkningen börja! Du kan hitta alla våra biljetter här.
Åter till FAQ


Hur bokar jag mina biljetter?

Vårt bokningssystem har designats med mycket kärlek av våra egna systemutvecklare och är till 100% internetbaserat. Eftersom det ständigt uppdateras, kommer du alltid att hitta den aktuella tillgängligheten för de mest populära attraktionerna, rundturerna och evenemangen. Vi har sammanställt all information du behöver innan avresa, och du hittar det direkt på sidan för din önskade upplevelse. Alla bokningar görs online. Välj önskat datum för var och en av de attraktioner du är intresserad av, och du kommer att se alla uppdaterade priser samt tillgänglighet.
Åter till FAQ


Vilket namn ska jag uppge vid bokningen?

Notera att namnet du uppger under steg 2 (Kunduppgifter) i bokningen är namnet som kommer att stå på e-biljetten/vouchern. Endast personen vars namn står på vouchern kan checka in på vald attraktion genom att uppvisa giltig legitimation. Om du planerar att glädja någon med en present, så rekommenderar vi att du fyller i denna persons namn i bokningen. Du kan fortfarande uppge din egen e-postadress, så att bokningsbekräftelse och e-biljetter skickas direkt till dig.
Åter till FAQ


Hur använder jag mina biljetter?

När din bokning är genomförd får du alltid en bokningsbekräftelse skickad till din e-postadress. Detaljerad information om hur du mottager och använder dina biljetter är specifik för varje enskilt evenemang. Vi gör allt vi kan för att denna process ska vara så enkel och fri från onödiga papper som möjligt, men vänligen läs igenom informationen som är tillgänglig för varje attraktion, rundtur eller evenemang när du bokar dina biljetter. Instruktioner om hur du använder dem finns också inkluderad på e-biljetterna som skickas via e-post.
Åter till FAQ


Vad gör jag om jag inte har fått mina biljetter?

Var inte orolig om du inte mottagit dina biljetter! Kontakta oss innan ditt bokade datum så skickar vi dem igen med en gång. Då vi inte har möjligheten att se om biljetterna har nått fram till er mailkorg skickar vi dem gärna igen – också till en annan e-postadress om så önskas. Vänligen notera att det är inte säkert att vi kan återbetala biljetter som inte använts på grund av att de inte nådde er inkorg – de kan ligga och vänta i skräppostmappen!
Åter till FAQ


Vad ingår i biljettpriset?

Priserna du ser på hemsidan är alltid det totala priset och inkluderar alla kostnader, skatter och bokningsavgifter som kan finnas. Du kommer inte att behöva betala några extra kostnader på plats – heller inte stå i biljettkön då du redan köpt biljetterna online. Vi är oftast billigare än andra biljettförsäljare och ibland till och med billigare än det är att köpa direkt på plats genom att vi är en utländsk agent som inte säljer lokalt. I de flesta fall är en bokningsavgift på 10-25% inkluderad i priset på musikal, teater och operabiljetter. När det gäller fotbollsbiljetter så ligger bokningsavgifterna generellt runt 10-50%, ibland är de dock högre om det är en A-match (ex. Champions League). Eftersom vi köper våra biljetter i förväg har vi ofta biljetter tillgängliga även om det är slutsålt hos biljettkontoren. Ett biljettköp genom oss garanterar att du har din biljett innan du reser hemifrån och du behöver inte oroa dig för utsålda evenemang och biljetter från svarta marknaden, vilka oftast är mycket dyrare än de biljetter vi erbjuder!
Åter till FAQ


Finns det rabatter för barn, pensionärer eller studenter?

Vi erbjuder tyvärr inte rabatter för studenter, men många av våra rundturer och attraktioner har reducerade priser för barn, och vissa även för pensionärer. Dessa ser du tillsammans med biljettillgängligheten efter att du valt ett önskat datum för din bokning. Kom ihåg att kontrollera åldersgränsen för dessa biljetter då den varierar.
Åter till FAQ


Hur hittar jag mötesplatsen för min rundtur?

Du hittar den exakta adressen och en karta till mötesplatsen på bokningssidan för den rundtur du bokar. Alla våra mötesplatser ligger centralt och kan enkelt nås med kollektivtrafik (eller till och med till fots!). Adressen till mötesplatsen kommer också att stå på din biljett.
Åter till FAQ


Vad betyder det att min beställning är på förfrågan?

Till vissa arrangemang behöver vi få beställningen bekräftad från arrangören eller vår lokala agent. Detta sker normalt mycket snabbt och vanligtvis inom 48 timmar (ej helg eller helgdag). Detta kallas för en bokning "på förfrågan". Rent praktiskt skickas din voucher/e-biljett till din e-post adress så snart din beställning "på förfrågan" är bekräftad från vår leverantör och din betalning är godkänd. Om din bokning "på förfrågan" nekas (vanligtvis vid utsålda arrangemang), skickar vi dig ett e-post meddelande där vi informerar om detta, och om möjligt erbjuder er alternativa datum. Om din beställning nekas dras naturligtvis inga pengar från ert kort.
Åter till FAQ


Hur bokar jag biljetter till en grupp?

Du kan alltid lägga till fler biljetter i din kundvagn innan du fortsätter till betalningen, för att säkerställa att du har alla dina biljetter under samma bokningsnummer (ex. addera 8 + 6 biljetter för en grupp om 14, 8+8+8 för 24 biljetter osv.) Vänligen notera att vi i nuläget inte erbjuder några grupprabatter. Notera även att du får en e-biljett/voucher för hela beställningen.
Åter till FAQ


Vad är villkoren för att boka genom Ticmate?

Vänligen ta en kort stund och läs igenom våra villkor här (det tar inte så lång tid!), särskilt det som gäller avbokningar och ändringar. Generellt har vi inte möjlighet att avboka, ändra eller återbetala biljetter på grund av våra lokala leverantörers bestämmelser, men i de fall vi kan gör vi det gärna. Vänligen notera att en avboknings-/ombokningsavgift kan tillkomma. Kontakta vår kundservice för mer detaljerad information.
Åter till FAQ


Erbjuder ni något avbeställningsskydd?

Ja, det är möjligt att lägga till ett avbeställningsskydd på alla bokningar som görs genom oss. Det gäller om du, någon i resesällskapet, eller en nära familjemedlem blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Vänligen notera att vid en eventuell avbokning ska ett läkarintyg kunna uppvisas för att skyddet ska vara giltigt. Avbeställningsskyddet kan inte läggas till på en redan existerande bokning. Du hittar mer information om avbeställningsskyddet i din kundvagn.
Åter till FAQ


Kan jag kontakta Ticmate?

Ja, gör gärna det! Du kan nå oss genom vår internationella kundtjänst på helpdesk@ticmate.com eller på telefonnumret som du hittar under ”kontakt”. Vänligen notera att bokningsbekräftelser och biljetter skickas från en ”no-reply” e-postadress som man inte kan svara till. Vi svarar gärna på dina frågor och välkomnar åsikter. Våra kontorstider är måndag till fredag 08-17 centraleuropeisk tid (men, vi erkänner att vi har svårt att hålla oss borta och läser epost också under helgen :) ).
Åter till FAQ


Hur lång tid i förväg måste jag boka?

London är ett mycket populärt resmål, och många sevärdheter och attraktioner blir fullbokade veckor i förväg. Vi rekommenderar starkt att du bokar dina biljetter så snart du bokat flygresan! Genom att boka i förväg sparar du också tid eftersom du slipper de långa köerna vid biljettkontoren.
Åter till FAQ


Kan jag gå förbi kön till Madame Tussauds?

Våra biljetter ger dig tillgång till en specialingång för förbeställda biljetter, denna har oftast en kortare kö än vad som brukar vara till den vanliga biljettluckan. Vänligen notera att under högsäsong, särskilt höst-/vårlov och andra skolledigheter och helgdagar, kan längre köer förekomma. Detta kan också ske mitt på dagen mellan 12-15.
Åter till FAQ


Vad är skillnaden mellan Gatwick Express och Gatwick Airport Train?

Gatwick Express är ett direkttåg till centrala London från Gatwicks flygplats. Gatwick Airport Train är ett lokaltrafikståg som körs av Thameslink, detta tåg tar ungefär 15 minuter längre än expresståget. Vänligen notera att Gatwick Express stannar på London Victoria Station, medan Thameslink-tåget stannar på St. Pancras International (King's Cross) - båda stationerna ligger i centrala London.
Åter till FAQ


När får jag min biljett till Gatwick Express/Gatwick Airport Train/Stansted Express?

Dina tågbiljetter skickas i ett separat mail inom 24-48 timmar efter att du slutfört din bokning.
Åter till FAQ


Är transport till och från studion inkluderat i Harry Potter & Warner Bros. Studios tour?

Ja! En bussresa är inkluderad i Harry Potter and Warner Bros. Studio Tour. Resan avslutas vid Victoria Station. Starttiden som står på vouchern är den tid som bussen åker från centrala London. Vill du arrangera egen transport från London till/från studion måste du kontakta vår lokala agent i London (telefonnummer står på vouchern), och arrangera detta några dagar i förväg. Vänligen notera att denna tur kan bli fullbokad med kort varsel, särskilt under högsäsong. Om det är slutsålt kontaktar vi dig omedelbart med förslag på alternativa datum eller så får du en full återbetalning.
Åter till FAQ


Vilket resekort ska jag välja?

Vi säljer två typer av resekort till kollektivtrafiken i London: Visitor Oyster Cards och Travelcards. Den största skillnaden dem emellan är tidsbegränsning samt inom vilka zoner de är giltiga.På Oyster Cards finns ingen tidsbegränsning eller krav på när det ska användas, det kan också användas nästa gång du är i London. Vi säljer Oyster Cards som är förinställda med antingen 20 eller 30 pund, och skulle dessa ta slut under resans gång kan du enkelt fylla på kortet på någon av Londons alla tunnelbanestationer. De gäller också i zonerna 1-6. Travelcards gäller endast i zon 1 och 2 samt att de är tidsbegränsade till en vecka. Läs mer om Visitor Oyster Cards och Travelcards.
Åter till FAQ


Från vilka flygplatser kan jag använda mitt Oyster Card?

Du kan använda ditt Visitor Oyster Card på flygtågen Heathrow Express, Gatwick Express och Gatwick Airport Train. Ska du resa tur och retur till Gatwicks flygplats kan det dock löna sig att köpa en t/r-biljett till Gatwick Express eller Gatwick Airport Thameslink istället för att använda ditt Oyster Card. Observera att Oyster Card inte kan användas till och från flygplatserna Stansted och Luton.
Travelcards kan inte användas för resor till och från flygplatserna då dessa bara är giltiga inom zon 1 och 2.
Åter till FAQ

 

08-551 13 444 08-551 13 444 E-post E-post


Till kundvagnen